Historie

Gewaagde stap leidt tot goed lopende winkel

Wat doe je als je uit een echte fietsenmakersfamilie komt, het verkopen en repareren van fietsen puur door je bloed stroomt, maar je oudste broer voorbestemd is om het familiebedrijf over te nemen? Dan maak je naam voor jezelf, besluit Jan van Leeuwen sr. in 1962 en pakt zijn brommer. Vanuit Leiden gaat het richting Schiedam. Want daar, zo heeft Jan via via gehoord, kan hij in De Gorzen de fietsenwinkel van Ton van Lent aan de Groenelaan 111 overnemen.

 

Vakkundig, servicegericht en een goed assortiment

Het is op zijn zachtst gezegd een gedurfde stap. De Gorzen telt op dat moment maar liefst zeven andere fietsenwinkels waarmee Jan als nieuwkomer in de wijk de concurrentie moet aangaan. De eerste jaren zijn dan ook niet makkelijk. Maar langzamerhand raakt Van Leeuwen Tweewielers steeds meer bekend als een vakkundige, servicegerichte fietsenmaker, die klanten persoonlijk benadert én een goed assortiment fietsen in de verkoop heeft. In 1978 kan Jan zijn winkel, na een tip van de directeur van de plaatselijke Rabobank, zelfs verhuizen naar een groter pand even verderop aan de Groenelaan.

 

Met de tijd mee

Hier, op nummer 48, floreert Van Leeuwen Tweewielers nog altijd. Als enige overgebleven fietsenwinkel in de wijk. In 1993 komt zoon Jan fulltime in de zaak erbij als mede-eigenaar, nadat hij eerst jarenlang op koopavonden en in de weekenden zijn vader had geholpen. Vader en zoon houden vakmanschap en service hoog in het vaandel en door steeds tijdig in te springen op nieuwe trends, zoals die van de mountainbikes in de jaren negentig en van recenter datum de elektrische fiets, is de winkel anno nu een populair adres voor veel Schiedammers. Klanten komen allang niet meer alleen uit De Gorzen, maar ook van ver buiten de wijk en zelfs van buiten de stad.

 

Nieuwe fase

Begin 2017, bijna 55 jaar nadat hij op de brommer richting Schiedam stapte, draagt Jan sr. de winkel volledig over aan Jan. Een nieuwe fase breekt aan voor Van Leeuwen Tweewielers. Met een grondige make-over van de winkel, digitalisering van administratieve processen en personele uitbreiding. Wat niet verandert: het vakmanschap, de service en de vriendelijke, persoonlijke benadering. Dat zijn tenslotte in alle tijden dé ingrediënten om naam voor jezelf te maken!